Thursday 15 August 2013

Sampling Lata tembakah




Tahun 2010 dulu, eden kena pergi sampling untuk course ekologi di Lata Tembakah di Terengganu. Satu coursemate kena pergi. Kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan kena buat tajuk berlainan berkaitan ekologi di Lata Tembakah. Group eden buat tajuk serangga sebagai bioindicator di kawasan air terjun Lata Tembakah.

Bermula lah hari pertama kami cecah kaki ke sungai. Memang sejuk lah. Kami ambil sampel serangga di kawasan bawah hingga ke kawasan atas menggunakan beberapa alat yang di bawa. Sebelum ambil sampel serangga, kami perlu cek pH, suhu, salinity, keadaan arus dan saiz sungai.


Tengah sorting jenis serangga yang terdapat di sesuatu kawasan air terjun


Cantikkan air terjun ni

Air terjun ni ada lapan tingkat. Bayangkanlah, penat juga mengutip dan sorting serangga.Lepas tu kena bawa balik ke base camp sebab nak knalpasti jenis, lihat menggunakan mikroskop, sampai juling biji mata. Kena kira sayap, macam-macam fetures, lukis pon kena. Ada jenis serangga, memang resminya suka duduk di kawasan air bersih, ada yang resminya suka duduk di kawasan air kotor. Ini dapat tentukan keadaan air di kawasan sungai trsebut.


Chalet yang kami duduk

Posing sikit

Hasil sampling kami, di dapati kawasan yang tak ramai orang, kebanyakannya banyak jenis serangga yang di dapati dan juga yakin air nya juga bersih. Kawasan yang selalunya ramai orang pergi, selalunya tak berapa berapa banyak serangga, tapi tahap kekotorannya tak lah teruk sangat. Kesimpulannya, kebersihan air di kawasan Lata Tembakah ni masih lagi terjamin bersih. Ekologinya masih terjaga!

No comments:

Post a Comment