Monday 7 October 2013

Felda zaman dulu dulu

Pagi tadi mak eden cerita waktu mula-mula dulu dia datang di felda Jengka 7 dengan abah dan 2 anak yang masih kecil pada wal 70-an. Lucu pula dengar  cerita mak. Kata mak, mereka datang sini dengan kereta yang dipandu Pak ngah (Abang mak), nenek pon ikut sekali. Kereta tu penuh dengan baran-barang yang di bekal atuk, minyak tanah, beras, tepung, hatta kayu api pon ada sekali.

Mak cerita, sebenarnya atuk keberatan nak bagi mak duduk jauh dari matanya, biasa la ayah walaupon anaknya dah berkahwin sebab atuk tak banyak anak perempuan, ada 2 je dari 6 beradik. Mak cakap mak nak cuba duduk di felda ni, macamana rasanya kerja kampung. Sebenarnya abah eden pon taknak duduk di felda sebab sampai kat sini tempatnye dalam hutan, semak pulak tu. mak pujuk abah cuba duduk untuk sebulan, abah pon makan pujukan mak sebab mereka datang jauh nun dari selatan tanah air, Johor untuk berhijrah ke Pahang.

Masa mula-mula pilih rumah, mak pilih rumah bahagian tengah, tanahnya rata, dekat dengan air paip. Bahagian luar kawasan rumah sangatlah semak, dalam rumah pula penuh dengan tahi tikus yang besar. Mak dengan abah pon mula la menarah kawasan rumah walaupun baru sampai, dari siang sampai la ke malam. Malamnye pula pasang pelita sebab elektrik belum ada lagi. Bekalan air bersih dari paip dah ada, senang la.

Macam ni la rumah felda yang asal (ni kira dah kemas kawasan rumah)

Esoknya pula, abah pergi ambil benih rambutan, mempelam dan kelapa dari pejabat felda yang diberi secara percuma untuk ditanam di sekeliling rumah. Kemudian, abah berjalan kaki pula ke jengka lain, jengka 6, 4, 5 untuk minta benih dari orang lain. Macam tak caya pula sikap orang dulu-dulu, memang jenis bantu membantu. mak cerita banyak la benih pokok abah dapat, benih jagung, ubi, macam-macam lagi la. Yang lucunya, mak cerita bila abah pergi ke jengka 4, terjumpa lah dengan kawan dia, kawan dia pon bagi la seguni ubi, mak cakap abah pon pikul la bawa balik macam orang tak betul..hehe..

Jengka 7 ke jengka 4 tu jauh juga. Tak dapat bayangkan, berjalan kaki je pergi ambil benih. Macam tu la susah senang orang felda bila mula-mula datang. Kedai runcit masih lagi tiada, nak makan sayur kena tanam dan petik je bila nak makan sebab ada banyak pokok sayur yang tumbuh meliar macam pucuk ubi dan pucuk paku. malam-malam boleh nampak pejabat felda yang terletak di atas bukit dari rumah. Mak kata seronok nampak orang baru sampai di pejabat felda untuk mendaftar masuk dari pagi sampai malam sampai subuh. Alamt penat lah petugas-petugas felda dulu-dulu, memang mereka ni bertugas dengan berdedikasi sekali.

Orang felda kat sini masa mula-mula, jenis tak keluar malam sebab gelap gelita, tak berapa ramai orang lagi yang ada.Binatang buas pon masih ada. Bantuan makanan kering diberi juga oleh felda, dibawa masuk pakai helikopter kata mak, katanya hasil pinjaman dari bank dunia oleh pihak kerajaan, diagih-agihkan kepada penduduk felda. Dapatlah makanan asas seperti beras, tepung dan susu. Tapi tepung dan susu kebanyakannya dah berulat, mbenda percuma katakan. Tapi orang dulu-dulu dengan tabah terimanya, mereka tapis tepung dan susu sebelum makan. Bermula lah kehidupan keluarga-keluarga felda disini yang akhirnya berkembang ke anak cucu.

No comments:

Post a Comment